Marknadsför ditt namn och varumärke som konstnär

Om du jobbar inom konst eller kultur och driver en egen verksamhet är det viktigt att du finns på nätet. Om du inte finns på internet är det svårt att hitta dig och du har svårare att marknadsföra dina tjänster eller konstverk. Det kan leda till att du säljer för få konstverk för att kunna livnära dig som konstnär. Om du är konstnär är det viktigt att du har en webbsida som är informativ och där din konst syns, att det tydligt framgår att du säljer konst och hur det går till för att köpa din konst. Om du inte är välbekant inom webbdesign eller liknande kan det vara en bra idé att ta hjälp. Ta hjälp av en designbyrå för att få en webbplats i världsklass. Du kan få snabb leverans men som håller väldigt hög klass. En designbyrå kan hjälpa dig att bygga en webbsida från grunden. Du kan också få hjälp med branding och varumärkesprofilering.

Branding och varumärkesbyggande är viktigt

Ditt varumärke är en av den viktigaste tillgången och branding är ett sätt att skapa ett engagemang hos din målgrupp. Att bygga upp ditt varumärke genom branding via sociala medier är mycket viktigt i det allra flesta branscherna. Att bygga och sprida ditt varumärke är en slags marknadsföring och det kan vara det du behöver för att kunna sälja mer av din konst. Det du ska komma ihåg är att du aldrig blir färdig med att bygga ditt varumärke. Det är en fortgående process som du ständigt behöver jobba med. Men när du har byggt en bra grund krävs det inte jättemycket underhåll så se till att göra grovjobbet först. Ett tips när du väljer byrå är att välja en designbyrå som kan hjälpa dig med alla delar inom design och branding för att slippa ha olika byråer för olika uppdrag.

Bygg upp ditt namn och ta mer betalt

Om du är ny i konstvärlden behöver du verkligen satsa på att bygga upp ditt namn och varumärke för att kunna sätta ett högre pris på din konst. För att komma igång med försäljningen behöver du möjligen ha ett lägre pris i början och i takt med att du bygger en större kundkrets och efterfrågan ökar kan du successivt öka priset. Börja hellre med ett för lågt pris istället för tvärtom. Tänk på att ditt pris ska kunna öka konsekvent över tid. Det gäller att du har tålamod i början. Om du tålmodigt jobbar med ditt varumärke samtidigt som du tror på sig själv och din konst kommer du med största säkerhet att lyckas.

publishable-mag